فصلنامه

دریا و کشتی

فصلنامه

دریا و کشتی

مقدمه

1-  مقدمه

ارزیابی عملکرد بنادر و یا ارزیابی کلی از آنها معمولاً در محیط های رقابتی مرسوم است. وجود گزینه های گوناگون برای شرکتهای مختلفکشتیرانی به عنوان یکی از مهمترین مشتریان بنادر و همچنین فرستندگان و گیرندگان کالا، ارزیابی عملکرد بنادر را امری ضروری جلوه می­دهد. مدیران بنادر نیز با استفاده از روش های علمی ارزیابی می­توانند در تعیین نقاط ضعف و قوت بنادر و تقویت و از بین بردن آنها، بسیار موفق­تر عمل ­کنند. رتبه بندی بنادر و تعیین جایگاه بنادر از دیدگاههای مختلف، هر چند با شرایط رقابت یکسان نباشند در شناخت نقاط ضعف و قوت بنادر بسیار مؤثر است. با توجه به اینکه بنادر از جمله سازمان­هایی هستند که در موارد گوناگون عملیاتی، مشتری مداری، مالی و غیره قابل ارزیابی هستند و عوامل و شاخص­های بسیار گوناگونی در ارزیابی آنها دخیل هستند، استفاده از روش­های تصمیم گیری و ارزیابی چند معیاره یکی از مناسبترین راه­های ممکن بنظر می­رسد.

با توجه به ضرورت وجود یک روش ارزیابی مناسب و علمی برای ارزیابی عملکرد بنادر توسط مدیران و سازمان­هایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، که وظیفه­ی برنامه ریزی، نظارت و اداره­ی بنادر در سطوح مختلف را بر عهده دارد، رقابتی نبودن بنادر در ایران هرگز نمی­تواند مانع استفاده از روش­های تصمیم­گیری چند معیاره برای ارزیابی آنها گردد. هر چند با نگاهی به سوابق تحقیقات انجام شده در این زمینه، واضح است که بنادری که در محیط رقابتی قرار دارند بیشتر با این نوع روشها از قبیل تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[1] مورد ارزیابی و مقایسه قرار می­گیرند. در نظر گرفتن معیارهای خاص و محدود مسلماً ارزیابی صحیحی از عملکرد کلی بنادر را بدست نمی­دهد. برای مثال بررسی بنادر تنها از نظر مالی که شامل مواردی چون سوددهی بنادر، توانایی در پرداخت بدهی و یا بازگشت سرمایه­ی آنها می­شود، هرگز نمی­تواند بیانگر عملکرد کلی بنادر باشد. عوامل بسیار متعدد دیگری نیز در ارزیابی بنادر دخیل هستند که بررسی تأثیر همه­ی عوامل، ارزیاب را به استفاده از روش­های چند معیاره ترغیب می­نماید.

Tongzon(2005) فاکتورهای تأثیر گذار در انتخاب بنادر جنوب شرقی آسیا که در مناطق صنعتی مالزی، سنگاپور و تایلند قرار دارندرا تعداد و تناوب مراجعات کشتی به بندر، بهره وری بنادر، زیرساخت­های مناسب، موقعیت بندر، هزینه های بندر، پاسخ سریع بندر به نیازهای مشتریان و سابقه­ی بندر در خسارات وارده به کالاها معرفی می­کند.Suو دیگران (2003) برای درک جایگاه رقابتی بنادر و ارزیابی آنها مقایسه­ی بنادر با بنادر دیگر به عنوان بنادر رقیب را پیشنهاد کرده­اند. آنها در تحقیق خود از ابزار مدیریتی Balanced Scorecardکه سیستمی مناسب و پرکاربرد برای ارزیابی عملکرد یک مجموعه است، استفاده کرده­اند.

Song و Yeo (2004) بنادر کانتینری چین را مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده­اند. آنها بنادر کانتینری چین را از نظر رقابتی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و با تعریف فاکتورهای تأثیرگذار در رقابت بنادر مورد ارزیابی قرار داده­اند.

Tai و Hwang (2005) در تحقیق خود چهار بندر کائوشینگ از تایوان و شانگهای، یانتیان و هنگ­کنگ از چین را با توجه به فاکتورهای مهم و اطلاعات و داده­های آماری موجود، با استفاده از تئوری GrayDecisionمورد ارزیابی قرار داده اند. نهایتاً بندر هنگ­کنگ در رده بندی انجام شده رتبه­ی اول را به خود اختصاص داده است و بندر کائوشینگ جایگاه دوم را دارد.

Guy و Urly (2006) بنادر مونترال و نیویورک، واقع در شمال شرقی آمریکای شمالی را به عنوان دو گزینه­ی قابل انتخاب توسط خطوط کشتیرانی مورد بررسی قرار داده­اند. پس از اعمال تکنیک سلسله مراتبی، بندر پیشنهادی به کشتی­ها بندر نیویورک معرفی شده است. پیشنهاداتی نیز برای بندر مونترال جهت رقابت با رقیب خود و بهبود عملکرد آن ارائه گردیده­ است.

 

   معیارهای ارزیابی عملکرد بنادر

با توجه به مطالعات انجام شده در ادبیات تحقیق این موضوع و انجام مصاحبه­های حضوری با افراد متخصص امر اعم از مدیران بنادر جنوبی ایران، پرسنل مجرب شرکت­های کشتیرانی و اشخاص آکادمیک فاکتورهای ارزیابی زیر برای رتبه بندی و ارزیابی عملکرد بنادر در این تحقیق، به عنوان شاخص­های اصلی در نظر گرفته شده اند.

CS: دیدگاه رضایت مشتریان (CustomerSatisfaction) که شامل زیرشاخصه­های زیر می­شود.

·      CR: توانایی بندر در ایجاد انگیزه و حفظ مشتریان (CustomerRetention).

·      PC: هزینه­های بندر (PortCharges).

·      A&I: خدمات اداری و اطلاع رسانی بندر (Administration&InformationService).

·      SD: مناسب بودن اسکله­ها و داشتن عمق آب مناسب (SuitableDraft).

IP: دیدگاه عملکرد درونی (InternalPerformance) بندر که شامل زیر شاخصه­های زیر می­شود.

·      SA: فعالیت و مساحت انبارها (StoreArea).

·      L&D: آمار تخلیه و بارگیری (Loading&Discharging).

·      T: زمان حضور کشتی در بندر (Waiting&ServiceTime).

PR: دیدگاه ارتباطات بندر (PortRelations) که شامل دو زیرشاخصه­ی زیر می­شود.

·      CC: ارتباط بندر با شهر بندر (Port-CityConnections).

·      CN: شبکه راههای ارتباطی با شهرهای مهم اطراف (ConnectionNetwork).



[1]Analytic Hierarchy Process

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد